životní styl

Díky EU musí mít nyní auta nové omezovače. Vaše auto vám to nedovolí

935views

Od 7. července 2024 musí být všechna nová auta prodávaná v Evropské unii vybavena inteligentním omezovačem rychlosti (ISA). Tento systém, jehož cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu, představuje významnou změnu jak pro výrobce automobilů, tak pro motoristy.

Co je ISA a jak funguje?

Systém ISA využívá kamery, které rozpoznávají značky omezující rychlost, a také údaje z GPS a satelitních navigačních systémů k určení rychlostního limitu na daném úseku silnice. Pokud vozidlo tento limit překročí, upozorní řidiče zvukovým signálem nebo vibracemi volantu či plynového pedálu. Pokud řidič nereaguje, systém sníží výkon motoru a automaticky zpomalí vozidlo na předepsaný limit.

Řidič má možnost systém ISA vypnout, ale ten se automaticky znovu aktivuje při každém nastartování vozidla. Tento krok je součástí širší strategie EU, jejímž cílem je dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích do roku 2050.

Dopad na Spojené království

Ačkoli pravidlo EU není ve Spojeném království po brexitu právně závazné, výrobci automobilů neprojevili zájem dodávat na britský trh automobily bez ISA. Důvodem je snaha o snížení výrobních nákladů a složitosti, což by vedlo k jednotné nabídce automobilů pro celý evropský trh.

Odstupující konzervativní vláda zavedení povinného ISA vyloučila, ale nová labouristická vláda by mohla zaujmout jiný postoj a usilovat o užší sladění s Evropskou komisí.

Bezpečnostní výhody ISA

Hlavním zastáncem systému ISA je Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC), která tvrdí, že sníží počet kolizí o 30 % a počet úmrtí na silnicích o 20 %. Spolu s dalšími opatřeními, jako je autonomní nouzové brzdění (AEB), by ISA mohla do roku 2038 zabránit až 140 000 vážných zranění při dopravních nehodách.

Zavedení systému ISA podporuje také organizace EuroNCAP, která je známá svými crash testy. „Větší dodržování rychlostních limitů zabrání nehodám a zmírní následky těch, které se stanou,“ uvádí se v ní.

Problémy a omezení ISA

Navzdory mnoha výhodám má systém ISA své nedostatky. Technologie není vždy spolehlivá a vozidla, která se při rozpoznávání značek spoléhají pouze na kamery, mohou mít problémy v situacích, kdy značky nejsou dobře viditelné nebo chybí. Proto je možné systém vypnout a vyhnout se tak nepříjemným situacím, jako je například omezení rychlosti na dálnici.

Závěr

Nové povinné nařízení o ISA představuje významný krok směrem k bezpečnějším silnicím v EU. Ačkoli Spojené království není povinno tato pravidla přijmout, je pravděpodobné, že se zde systémy ISA stanou standardní součástí automobilů. Tlak bezpečnostních organizací a snaha výrobců o jednotné výrobní postupy budou klíčovými faktory ovlivňujícími budoucnost této technologie.

Leave a Response